„Искам товарно пространство“ са думите, използвани от Пиер Драйфус, главен изпълнителен директор на Renault от 1955 до 1975 г., когато напътства екипите си за дизайна на Renault 4. Този необичаен автомобил остава в историята с качество, което може би изглежда незначително в днешно време, но предизвиква малка революция, когато е представено за първи път – хечбек купето. С тази пета врата и равен под, Renault 4 е мултифункционален автомобил. По онова време допълнителната врата отзад улеснява товаренето на бали слама в 4L, докато днес хората я използват, поставяйки предмети като пътнически чанти и куфари в Arkana. Хюго, управляващ директор Renault Classic, връща поглед назад към революцията на хечбека, предизвикана от Renault.
Renault 4 е представен през 1961 г., време, когато хората във Франция започват да изоставят живота в провинцията и се приближават към градските райони. Въпреки това, общественият транспорт е незадоволителен, особено в покрайнините на градовете. Хората започват да изпитват нужда от автомобил, подходящ както за провинциални, така и за градски райони, автомобил, който да карат до магазина или работа. Това е и време, в което броят на работещи жени се увеличава заедно с покупателната способност на домакинствата. На този фон автомобилът, която скоро ще стане известен като „4L“, осигурява решение както за градския, така и за провинциалния живот – всичко това благодарение на скромния хечбек!
"ХЕЧБЕКЪТ ПРОМЕНИ АВТОМОБИЛНАТА ИНДУСТРИЯ, ПРЕДЛАГАЙКИ ПО-ГОЛЯМА МОДУЛНОСТ НА ИНТЕРИОРА."
Хюго, управляващ директор Renault Classic
ВРАТА КЪМ СВОБОДАТА
Петата врата бързо превръща Renault 4 в социален феномен. Човекът, който стои зад проекта, Пиер Драйфус, главен изпълнителен директор на Renault от 1955 до 1975 г., обяснява на екипите си, че иска „товарно пространство“ за автомобил в „сини дънки“ – автомобил, подходящ за всички възрасти и социални класи по света. Над 8 милиона бройки са продадени в повече от 100 страни за период, обхващащ повече от 30 години, така че може да се каже, че желанието му е изпълнено. „Петата врата на 4L се превърна в нов тип автомобил и нова характеристика на автомобила“, казва Хюго.
Хечбекът 4L предоставя на потребителите лесен начин за товарене на всичко - от бали слама до оборудване за къмпинг, идеален за всеки лайфстайл. Освен това, петата врата предлага по-голяма модулност на интериора, позволявайки на инженерите и дизайнерите да създадат първите „voitures à vivre“ или автомобили за живеене. „Хечбекът показа, че инженерите могат да се отклонят от традиционната структура „преден капак, купе, багажник“, обяснява Хюго. „Петата врата позволи по-голяма свобода по отношение на дизайна.“ Хечбекът постави началото на нови видове автомобили като миниван и SUV.
ФУНКЦИЯ, ПРИЛОЖИМА ЗА ЦЯЛАТА ГАМА
Петата врата е ключова за успеха на 4L, поради което Renault се осмелява да разшири тази функция до по-традиционен сегмент – семейни седан автомобили с обикновен багажник. Лансирано през 1965 г., Renault 16 е фигурата на безпрецедентна революция, която предвещава по-висококачествени хечбеци. Ако се замислите, Renault 16 е като голяма версия на Renault 4 – два хечбека с пета врата и невероятна модулност на задните седалки.
Всъщност всеки модел автомобил може да бъде хечбек, включително седани, купета и градски автомобили. Renault започва разработката на широка гама от хечбек модели като R20 и R30, Fuego, R25 и R11. Хечбек автомобилите попадат под светлината на прожекторите през 1982 г., когато братята Маро печелят ралито Париж-Дакар с Renault 20.
ПЕРФЕКТНОТО РЕШЕНИЕ ЗА ARKANA
От цялата гама на Renault Arkana се откроява като блестящ посланик на хечбека. „Петата врата беше идеална за този модел, който е прекрасна кръстоска между SUV и лек автомобил“, продължава Хюго. „Това е идеалното решение за дизайнерите, тъй като те могат да измислят елегантен дизайн, който носи на клиентите цялата практичност, от която се нуждаят. Хечбек купето на Arkana се отличава с просторен, лесно достъпен интериор, който осигурява повече място за товарене от просто един багажник.” Накратко, това е идеалният автомобил за транспортиране на чанта за голф, запазвайки място и за бала слама!
Renault, историческа марка за мобилност и пионер в областта на електромобилността в Европа, винаги е разработвала иновативни автомобили. Чрез стратегическия план „Renaulution“ Renault предприема амбициозна трансформация, генерираща стойност, преминавайки към по-конкурентна, балансирана и електрифицирана гама. Амбицията на марката е да олицетворява модерността и иновациите в технологиите, енергетиката и услугите за мобилност в автомобилната индустрия и извън нея.