Renault Kangoo се е превърнало в емблема на пазара на лекотоварни автомобили и никога не е спирало да се обновява. Плъзгащата се странична врата, богатият избор от дължини и лансираната през 2011 г. електрическа версия на първото поколение на модела са само няколко примера за неговата непрекъсната изобретателност. И третото поколение не прави изключение от това правило: неговата врата Open Sesame, осигуряваща страничен отвор от 1,45 м, поставя нов рекорд. Премахването на централната колона е ключово за този пробив. Радикалната трансформация претърпява и доста настройки. Ето историята зад едно изобретение, което може да промени света на лекотоварните автомобили, представена от главния инженер Франсоа Ксавие.
Виждате доста концептуални автомобили без централни колони. Но това не е често срещано при серийните автомобили – тези, които достигат „индустриалния“ етап. И е невиждано при лекотоварните автомобили преди появата на новото Renault Kangoo с неговата известна врата Open Sesame. Инженерните, проектантските и производствените екипи не постигат това с просто махване на вълшебна пръчка: те предлагат безброй идеи, съчетават ги в едно, преодоляват редица пречки и в крайна сметка обновяват цялата архитектура на автомобила, за да се справят с различни предизвикателства – включително устойчивостта на вратата на странични удари. Съответствието с всички тези технически изисквания включва дори адаптирането на производствените линии.
Трябваше да вградим структурни компоненти във вратите, за да пресъздадем централните колони при затворени врати.
Франсоа Ксавие, главен инженер, новото Renault Kangoo
ЗАВРЪЩАНЕ В БЪДЕЩЕТО
Всичко започва през 2011 г. на Международния автомобилен салон във Франкфурт, където Renault представят концептуален автомобил без централна колона – Frendzy. Това е едновременно автомобил и ван. Той предвещава пробив, който ще се появи в дилърствата 10 години по-късно: Open Sesame. Новото Renault Kangoo е избрано да въведе тази трансформация на пазара. Проблемът е, че превръщането на концептуален автомобил в сериен не е лесно.
НОВ ВИД ТЕХНИЧЕСКО И ИНДУСТРИАЛНО ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВО
Инженерният екип е изправен пред невиждано до този момент предизвикателство: за първи път трябва да проектира автомобил без централна колона. Това включва преработка на архитектурата и промяна на местоположението на всички части, свързани по един или друг начин с централната колона. Например инженерите преместват ключалките в горната и долната част на автомобила, така че вратите да могат да се закрепят за каросерията. Предпазният колан на пътника е прехвърлен от другата страна. Но най-важните нови характеристики са деветте специално създадени усилващи елементи, добавени към вратите, за да могат да издържат на странични удари.
Преодоляването на техническите пречки е едва първото предизвикателство. Следващото e от съвсем различен мащаб: производството на модела. Заводът в Мобеж, който произвежда Kangoo от 25 години, адаптира производствените си линии, за да реализира функцията Open Sesame. Отнема повече от няколко леки промени: конструкцията на каросерията е изцяло преработена.
Премахването на централната колона на вратата Open Sesame означаваше, че това трябва да бъде пресъздадено в производствения процес.
Франсоа Ксавие, главен инженер, новото Renault Kangoo
Следователно производственият процес трябва да бъде реорганизиран. И това се случва по много находчив начин. Когато вратите излизат от линията за щамповане, те все още имат централна подпора. С други думи вратите са изградени с временна подпора, за да се избегне деформация по пътя към следващата стъпка в производствения процес. След това, на линията за монтиране на каросерията, допълнителната подпора се премахва. После шестте робота на тази линия добавят редица укрепващи механизми с цел увеличаване устойчивостта на вратите на удар. Три геометрични устройства следят вратите в реално време, за да гарантират, че са с правилната форма (с точност до милиметър). В цеха за боядисване върху автомобила се поставят специално проектирани панти, за да държат на място рамките на плъзгащите се странични врати. И накрая, на поточната линия, се осъществява запечатването на вана – което е доста зрелищна гледка, защото преминава по цялата каросерия.
Като цяло, замяната на централната колона включва добавянето на 5 кг материал – и значително повече спойки: стандартната врата има около 60, а системата Open Sesame – впечатляващите 101!
Kangoo, който навършва 25 тази година, може да се похвали с фантастични резултати по отношение на продажбите: 5 милиона (общо леки и лекотоварни) с тенденция към растеж. Иновацията Open Sesame връща Kangoo в челните редици в категорията. За този модел са подадени над 60 патента. И още с появата си на пазара той печели няколко награди, включително Международен ван на годината за 2022 г. Екипите, преодолели толкова много предизвикателства, за да осъществят тази идея, имат много основания за гордост!
Renault, историческа марка за мобилност и пионер в областта на електромобилността в Европа, винаги е разработвала иновативни автомобили. Чрез стратегическия план „Renaulution“ Renault предприема амбициозна трансформация, генерираща стойност, преминавайки към по-конкурентна, балансирана и електрифицирана гама. Амбицията на марката е да олицетворява модерността и иновациите в технологиите, енергетиката и услугите за мобилност в автомобилната индустрия и извън нея.