OpenR екранът в новия Megane E-TECH Electric е несъмнено най-впечатляващият пробив на Renault в бордовите технологии през последните няколко години. Неговият стъклен панел и безпрецедентен размер се вписват хармонично в линиите на кокпита. Мултимедийната система OpenR Link, която работи с операционна система Android и съдържа вградени Google услуги, е лесна за използване като смартфон. И резултатът е видим: екранът е седем пъти по-лесен за използване от предишното поколение! Марк, директор Дизайн на изживяването в Renault, ни отвежда на хиперинтуитивно дигитално пътуване.
Първият автомобил със сензорен екран – Buick Riviera, отпразнува своята 35-та годишнина миналата година. Но електрониката в автомобила е извървяла дълъг път оттогава! Хардуерът е по-ефективен, изживяването е по-плавно, приложенията се актуализират непрекъснато, екраните са с висока резолюция и навигацията е без усилие. Но едно нещо не се е променило много напоследък: мултимедийните системи в автомобилите приличат все повече и повече на смартфони.
Основното предизвикателство беше да предложим решение, позволяващо на клиентите да откриват бързо и интуитивно всичко, от което се нуждаят.
Марк, директор Дизайн на изживяването, Renault
XXL ЕКРАН ЗА ВСЕПОГЛЪЩАЩО ПРЕЖИВЯВАНЕ
Renault разработва електронна архитектура без аналог на пазара, за да модернизира системите в помощ на водача и да подобри комфорта на визуализацията при употребата им. Новият Megane E-TECH Electric е първият автомобил, възползващ се от тази архитектура.
За водача тя представлява широкообхватен дигитален дисплей, състоящ се от два екрана под формата на буква "L". Вертикалният 12-инчов екран е върху централната конзола на автомобила. „Това е най-добрата позиция, за да може водачът да го вижда и да работи с него лесно, да се възползва максимално от мултимедийните възможности, без да сваля поглед от пътя“, обяснява Марк. Хоризонталният 12,3-инчов екран е интегриран в арматурното табло зад волана.
Заедно двата екрана се простират върху 774 кв. см. Така те увеличават максимално дисплейната повърхност и осигуряват ексклузивно всепоглъщащо преживяване. Те подхождат на голям премиум седан и са най-големите екрани, които Renault интегрира в автомобил.
Техническото постижение съвпада с въвеждането на новата платформа CMF-EV в електрическите автомобили. Благодарение на нея например, инженерите успяват да преместят климатика в двигателния отсек и да освободят повече пространство в кокпита. Това дава възможност да се намали централната конзола и да се добави изравненият екран. Те също така прехвърлят скоростния лост и интерфейса на MULTI-SENSE върху волана, за да подобрят ергономичността и да отворят повече пространство в средата на купето и на централната конзола.
Във време, когато производителите на автомобили преместват всичко, което могат, върху екрани, Renault възприема по-изкусен подход: „Запазихме бутоните под централния екран. По този начин важните бутони, като тези за настройките на климатика, все още използват „физически“ интерфейс. Тази линия от хромирани бутони изглежда естествено в кокпита. А също така избягва „фалшивите“ неизползвани бутони под конзолата, които предишните поколения автомобили често са имали.“
Тези необозначени бутони са опции, които не са включени в някои нива на оборудване. В новия Megane E-TECH Electric всички опционални бутони – като подгряването на волана – се управляват от екраните.
КОМПОНЕНТИ, КОИТО ДОПЪЛВАТ НЕВИЖДАНО ДОСЕГА ИЗЖИВЯВАНЕ
Подобно на най-новите смартфони екранът OpenR в новия Megane E-TECH Electric е изработен от Continental чрез използване на стъкло тип Gorillа на основата на алуминосиликат. То е закалено, ултраустойчиво на удари, устойчиво срещу надраскване и с очакван експлоатационен срок от 15 години. Стъклото идва с антирефлексно и устойчиво на зацапване покритие. Ултрафиният контур защитава ръбовете на екрана. Качеството на TFT панела, високата разделителна способност – 267 ppi (пиксела на инч) и покритието се съчетават, за да осигурят кристално ясни изображения. Екранът на арматурното табло също има антирефлексно покритие и използва усъвършенствана технология за микро щори (технологията, която екраните за поверителност на компютрите използват). Това означава, че „козирката“, която обикновено предпазва измервателните уреди от слънчевата светлина, вече не е необходима – което прави интериорния дизайн още по-елегантен. Що се отнася до яркостта, „панелите се адаптират към нивата на външна осветеност, така че са по-лесно четими и не изморяват водача“, посочва Марк.
НАВИГАЦИОННО ИЗЖИВЯВАНЕ, ПОДОБРЕНО ОТ ЕКОСИСТЕМАТА НА GOOGLE
В новия Megane E-TECH Electric потребителското изживяване е много подобно на това да имаш смартфон, интегриран в автомобила. „Идеята е да се почерпи вдъхновение от най-добрите практики, на които клиентите са свикнали да се наслаждават на своя смартфон. По този начин не е нужно да се учат да използват изцяло нова система“, допълва Марк.
Android Auto и Apple CarPlay все още са налични, но интерфейсът е проектиран така, че изобщо да не се налага да се използва телефон. Всички функции са леснодостъпни за потребителите и системата OpenR работи с операционна система Android, така че всички познати приложения са налице. „Обединихме сили с най-добрите в тази област, Google, за да използваме целия им експертен опит.“ Приложенията включват всички класики на екосистемата Google, в това число Google Maps. „Ако клиентите използват Google Maps на телефона си, те получават същото изживяване на екрана на автомобила си - но по-добро. Екранът е шест пъти по-голям от този на средностатистически смартфон. Определено е по-удобно, когато сте зад волана.“
Приложението Google Maps е също оптимизирано за електрически автомобили, така че включва например функция за планиране на маршрута специално за тях. Тази функция може да вземе предвид данни за автомобила, информация за времето и други променливи в реално време, за да предложи спиране на конкретна станция за зареждане, да каже на водача какво ще бъде нивото на заряд на батерията при пристигане на тази станция и колко време ще му отнеме да зареди батерията. Тя може също да прогнозира нивото на заряд на батерията при пристигане на автомобила на дестинацията.
Има и друго предимство: картите се актуализират редовно и така стават все по-точни. Марк допълва, „Милиони потребители обогатяват базата данни на Google, за да я подобряват непрекъснато. Тази система е „жива“, тя се развива постоянно.“
Системата OpenR Link се основава на 10-годишния опит на Renault в бордовите технологии: „Запазихме цялостната концепция на Renault Easy Link, но използвахме и това, което научихме от клиентите. Основна наша цел беше да направим нещата по-семпли. Днес 90% от функциите, от които се нуждаем всеки ден, са на един или два клика разстояние. И всичко е видимо на екрана: няма скрити страници.“
СВЪРХМОДЕРНИ ТЕХНОЛОГИИ: RENAULT СЕ СЪЮЗЯВА С ЕКСПЕРТИТЕ
Освен че работи с Google, за да обогати софтуерния интерфейс на новите си екрани, Renault си сътрудничи и с най-добрите в класа партньори, които произвеждат и доставят най-надеждните и най-ефективните компоненти на пазара. „По отношение на размери на хардуера и реакции на екрана Renault постигна стандарти, почти невиждани досега“, обобщава Марк.
За хардуера Renault избира американската специализирана компания Qualcomm, която доставя своята платформа от трето поколение Snapdragon Automotive Cockpit, изградена около ултраефективен процесор, разполагащ с много свободен капацитет за обработка на бъдещи приложения. В резултат на това, движението на екрана е седем пъти по-плавно спрямо предишното поколение.
На 4 януари на изложението за потребителска електроника CES 2022 в Лас Вегас Renault Group и Qualcomm подписаха споразумение за разширяване на своето сътрудничество. Renault ще използва Snapdragon Digital Chassis на Qualcomm, за да оборудва предстоящите си модели с най-новите свързани и интелигентни решения за своите автомобили от следващо поколение. С други думи, Qualcomm предоставя своя експертен опит в свързаността, дигиталния кокпит и визуализацията, своята платформа за услуги, както и подпомагане на водача – включително автономно шофиране.
Екраните, изчислителната мощност и системата обаче също изискват някаква форма на „интелигентност“ зад интерфейса човек-машина (HMI). За целта Renault се обръща към южнокорейската мултинационална компания LG Electronics, която разработва софтуерната платформа за сдвояване на двата екрана на автомобила, така че водачът да може например да извежда навигационните карти на дисплея зад волана.
ПРЕОДОЛЯВАНЕ НА ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВАТА СЪС СМЕЛИ ИДЕИ
Големият въпрос е как да се интегрират най-добрите мултимедийни услуги в кокпита на автомобила без да се жертва удобството и комфорта на водача. И инженерите, и дизайнерите на Renault, които работят върху новия Megane E-TECH Electric, предлагат няколко смели идеи за намиране на перфектното място за всяка част.
Например вентилационните отвори: да се намери място за тях е трудно поради големите екрани. Вертикалният централен екран например възпрепятства правилното преминаване на въздуха над и под него. Преместването на екрана нагоре не е опция. За да се преодолее това, т.е. да се запази изравненият дизайн и същевременно комфортът на пътниците, Renault интегрира ребрата във вентилационните отвори. Така те са незабележими между двата екрана и насочват въздушните потоци по-ефективно из купето.
Има и друго сериозно предизвикателство: воланът. Или по-точно да се намери точният баланс между практичност и компактност. Целта е да се включат възможно най-много бутони в него, централната конзола да бъде възможно най-изчистена, но същевременно водачът да може безпрепятствено да вижда цялата информация на екрана на арматурното табло. Затова дизайнерите се спират на по-малък, по-квадратен волан, който е леко по-плосък в центъра, за да запазят удоволствието от шофирането и четимостта на екрана на таблото.
И накрая, поставянето на централния екран е сложно: по същество това включва монтирането на най-големия вертикален екран, създаван някога от Renault, в архитектура, която е изцяло нова. „Беше рисковано от стилистична гледна точка, тъй като екранът на таблото е хоризонтален, а другият не е“, обяснява Марк. Въпреки това, той настоява централният екран да е вертикален – което Renault прави от 2014 г. насам. „Беше избор и ние се придържахме към него. Бяхме го правили преди в Espace и Clio и решихме да го направим отново в новия Megane E-TECH Electric. Защото сме сигурни, че това е най-добрата опция, когато става въпрос за яснота, особено за системите в помощ на водача и цялата навигационна система. „Защо вертикален, а не хоризонтален? „Когато навигирате, трябва да знаете какво става пред вас, не до вас. И когато превъртате дълъг списък с песни в Spotify и Deezer, вертикалният екран извежда повече от тях едновременно“, обобщава Марк.
Renault, историческа марка за мобилност и пионер в областта на електромобилността в Европа, винаги е разработвала иновативни автомобили. Чрез стратегическия план „Renaulution“ Renault предприема амбициозна трансформация, генерираща стойност, преминавайки към по-конкурентна, балансирана и електрифицирана гама. Амбицията на марката е да олицетворява модерността и иновациите в технологиите, енергетиката и услугите за мобилност в автомобилната индустрия и извън нея.