2022-04-01 10:00история

СПЕЦИАЛИСТ ПО ЦВЕТОВЕТЕ: САМОСТОЯТЕЛНА ПРОФЕСИЯ В RENAULT DESIGN

Оранжев "Валенсия" – цветът, избран за лансирането на петото поколение Clio – е истинска сензация при дебюта си през 2019 г., безспорно защото е първият лак в оранжев цвят, произвеждан някога за сериен модел. Емблематична визия, разработена от Рафаел, специалист по цветовете в Renault Design. Използващ пигменти, седеф и алуминиев оксид, той е техник по цветовете, който работи с усърдие и отдаденост в студиото си, създавайки между 15 и 20 цвята всяка година. Извади четките! Приготви се! Рисувай!

Всеки автомобил Renault се предлага средно в седем различни екстериорни цвята. Всеки фин нюанс, контраст или металически блясък е внимателно обмислен. Всичко се оценява и накрая се одобрява от дизайнерските екипи с помощта на креативни експерти и доставчици, преди да бъде лансирано на пазара.

Мога да направя всичко, да създам всичко. С алуминиев оксид, седеф и всички основни пигменти, необходими за създаването на цвят. Всички цветове на дъгата.

 

Рафаел, специалист по цветовете в Renault Design

 

ДЪГА ОТ ВДЪХНОВЕНИЕ

Работещ в Renault Design от 21 години, Рафаел прекарва първите 10 като бояджия, преди да стане специалист по цветовете. Казано по-просто, той създава цветовете, които се използват в автомобилите. Работещ в Техническия център – централата на Renault Design – Рафаел разполага с лаборатория, в която може да експериментира с различни цветни пигменти, и три кабини за боядисване за нанасяне и тестване на всяка нова партида.

На практика експертът по цветовете е преди всичко художник!

Първо, Рафаел получава набор от указания от дизайнера по цветовете и материалите, който излага общата идея за необходимия цвят и дава първоначалното вдъхновение. „Казват ми, че търсим син цвят, който може да бъде светъл или тъмен в зависимост от автомобила и оттук поемам аз“, споделя Рафаел.

Има много въпроси, които се нуждаят от отговор на този етап от процеса: Лимитирана серия автомобил ли е? Ако да, цветът трябва да отправи послание, нещо кратко и експресивно. Или нещо по-стратегическо, по-дълготрайно? Върху какъв тип каросерия ще се използва? Трябва ли Рафаел да работи в рамките на ограниченията на много конкретен бриф или по-скоро разполага с табло за настроение и вдъхновение?

Приоритет на експерта по цветовете е да предложи нови идеи, преди да създаде първата партида, която подлежи на одобрение от дизайнера. За целта той използва изключително прецизни техники, за да създаде перфектния баланс за всяка смес. „Понякога постигам перфектния цвят от първия път“, казва Рафаел. В този случай един ден е повече от достатъчен, за да получа одобрение за новия цвят. „Но в повечето случаи отнема много време в движение напред-назад и съгласуване с дизайнера, за да получим цвета, който търсим.“

 

ЩИПКА ЧЕРВЕН ПИГМЕНТ

Какво крие този магьосник по цветовете в чекмеджетата и на рафтовете си? Не са магически отвари или книги за заклинания, а пигменти. Много пигменти! „Имам сурови пигменти, които могат да се открият само в химическата индустрия. Други може да намерите в повечето гаражи. Смесвам ги заедно, за да получа подходящия цвят.“ Докато преди пигментите бяха органични съединения, сега те са синтетични и има безброй разновидности, които идват от САЩ, Япония и дори Германия. Наред с алуминиевия оксид и седефа, пигментите са основните съставки за приготвянето на всеки нов цвят.

Цветовете се категоризират в няколко големи групи: неметалически; металически; перлени, трислойни (съставени от неметалически слой, перлен слой и накрая слой лак); и цветни лакове.

„Прилича малко на рецепта за готвене... с изключение на това, че накрая не облизвате лъжицата! Да добавя ли повече блясък? Или само лека нотка? Кои цветове се съчетават добре? Цветен алуминиев оксид или лак да използвам? Целта е винаги да се създаде нещо ново и хармонично.

Имайки предвид, че трябват само три до осем съставки за получаване на крайния цвят, постигането на желания резултат е наистина въпрос на дозиране. Това може да означава, че трябва да приготвите дузина различни партиди, за да го постигнете. Очевидно е, че броят възможни комбинации е почти безкраен. „Не мога да си позволя да поема във всички посоки“, казва Рафаел предпазливо. Трябва да направиш нещо красиво и същевременно достъпно. Нещо, което е напълно завършено, но и лесно повтаряемо. Разбира се, целта е да се създаде нещо, което ще се хареса на възможно най-много хора, но в крайна сметка цената е основен фактор.“

Крайният продукт се получава чрез добавяне на лак, най-често гланцов. Чрез добавяне на смола към сместа Рафаел също може да промени покритието в широк диапазон от матово до сатинирано. Една от последните изобретателни идеи на Рафаел - Стъклени снежинки - е съставка, изработена от миниатюрни стъклени зрънца, които при добавянето им към основната смес или лак спомагат боята да отразява светлината.

 

ФОРМА: ВСИЧКО Е ВЪПРОС НА ПРИВЛИЧАНЕ

След като приготви партида от пигменти и получи зелена светлина от дизайнера на цветовете и материалите, Рафаел преминава към по-техническата фаза. Става въпрос за вярно възпроизвеждане на цвета всеки път по време на „първото сглобяване“. След това Рафаел работи в тясно сътрудничество с доставчика, който отговаря за „съчетаване на цветовете“ въз основа на индустриален бриф. Този етап отнема около осем седмици. След това боята се нанася върху извита форма: голямо парче ламарина, което улавя светлината по различен начин в зависимост от ъгъла и източника ѝ. Това дава добра идея за крайния продукт. За една последна проверка, за да е сигурен и да получи одобрение от екипите по проекта, Рафаел нанася финалната боя върху автомобил в мащаб 1:1. Накрая заводски роботи възпроизвеждат точно същия цвят, използвайки много прецизни процеси на пръскане и налягане.

„Изследвал съм всичко, от бяло до черно, от червено до зелено. В моята професия трябва да намирам начини да се преоткривам. Това е ключът. Трябва да търся нови пигменти. Да правя нещата различно.“

Може да отнеме до година и половина между деня на създаване на боята и полагането ѝ върху автомобил на поточната линия за първи път. Някои цветове обаче, като Fire Orange на Alpine, отнемат пет пъти по-дълго (осем години, по-точно), преди да видят бял свят.

За да увековечи творението си, Рафаел използва въображението си още веднъж, за да даде име на своя цвят. Например името син „Занзибар“ – цвят, който е представен с Arkana – е вдъхновено от спомен от една ваканция: „То извиква усещането за цвета на белия пясък, водата и тъмното небе отгоре.“

 

ОТ ПРЕДШЕСТВАЩО ОРАНЖЕВО ДО ПРЕЗИДЕНТСКО СИНЬО

Някои от цветовете, създадени от Рафаел, са се превърнали в икони. Цветове, белязали епохата и умовете на хората със своята дързост, иновативност и семпла красота.

„Когато на улицата видя цвят, който ми харесва, понякога се чудя какви пигменти е използвал нашият конкурент, за да го създаде. Това обаче винаги ми дава свежи идеи и оригинални съставки, с които да работя, за да създам нещо, което няма да откриете никъде другаде.

Такъв е случаят с цвета оранжев „Валенсия“, лансиран с петото поколение Clio. Това е първият и единственият оранжево оцветен лак в сериен модел в цялата автомобилна история. В съчетание с подслой в друг цвят, лакът придава на нюанса по-дълбока и по-ярка наситеност. „Що се отнася до цветните лакове, ние вече бяхме начело с огненочервения“, спомня си Рафаел. „Идеята беше да намерим начини да се справим също толкова добре, ако не и по-добре, при следващия модел, като през цялото време търсим нещо оригинално.“

Трудното е в това, че не всички цветове отговарят на всички видове каросерия или на всички силуети. На каросерия със заоблени, щедри форми като при Clio ще подхожда мощен, наситен цвят като огненочервено. Докато металически цвят с нюанси на сивото като шистово сив, ще подчертава повече каросерия с по-стегнати линии като на новия Megane E-TECH Electric.

И накрая, по-изтънчените и широко приети цветове по-лесно се съчетават с други автомобилни форми. Син „Полунощ“ е такъв цвят. Той е използван при новия Megane E-TECH Electric, ZOE, както и при Espace, шофиран от френския президент.

 

ЦВЕТЪТ, ЗАСТРАШЕН ВИД?

„През последните десет години работих върху много наситени, много колоритни нюанси. Цветове, които изпъкват“, казва Рафаел. „Аз съм любител на цветовете. Колкото по-малко бяло, черно и сиво има, толкова по-добре за мен! Всъщност, бих се радвал да видя пълния цветови спектър по пътищата. Но светът днес става все по-еднороден.“

Проучване, проведено миналата година от Axalta (компания, специализирана в автомобилни бои) потвърждава, че всъщност цветовете стават все по-еднакви. Според него, 81% от автомобилите, които се продават в световен мащаб, са бели (38%), черни (19%) или сиви (15%). Производителите са склонни да предпочитат тези цветове, защото са сравнително евтини за производство. „Някои от тези цветове съществуват от векове“, казва Рафаел. „Те са тук, за да останат. Например нашият бял цвят: той е на повече от 30 години!“

Докато цветовите палитри, предлагани от производителите, са все по-ограничени, някои пазари отдавна се противопоставят на „по-неутралните цветове“ и продължават да го правят и днес. Някои страни имат култури, които приветстват цветовете. Такъв е случаят с Индия, където подправките и материите създават калейдоскоп от цветове. През 2020 г. Renault представя демонстрационния автомобил Kiger, който проправя пътя за нов модел, специално предназначен за индийския пазар. Цветът Aurora Borealis е специално създаден за модела и е уникален по начина, по който се променя в зависимост от светлината и от това под какъв ъгъл се гледа автомобилът. Той съчетава синьо-лилави нюанси с неоново-зелени акценти.

От гледна точка на производителите, главният дизайнер на цветовете и материалите на Renault, Франсоа Фарион, каза в предишна история, че усеща, чеRenault има сериозно предимство, тъй като предложението на марката включва по-широк набор от цветове от средния. Ние продаваме около 10% повече цветни модели от нашите конкуренти.“

Не много отдавна специалистите по цветовете бяха склонни да създават кръстосани цветове. С други думи, цветове, които се използват от различни марки в рамките на Групата. Днес всеки цвят е ексклузивен за производителя или дори за конкретен модел. Всяка марка има своя собствена идентичност със свой собствен уникален визуален език. „Dacia е единствената с нюанси на зелено, например, с палитра, почерпена от природата“, казва Рафаел. „Докато Alpine използва цветове, концентрирани върху различни нюанси на синьото, които обновяваме постоянно.“

Що се отнася до Renault, „Сега работим върху цветове, които са много търсени, по-фини и неуловими“, казва Рафаел. „Поддържаме определена степен на наситеност за някои цветове, но също така търсим по-изтънчени нюанси, понякога дори леко „метални“. Клоним повече към по-богати цветове с повече дълбочина.“



за Renault

Renault, историческа марка за мобилност и пионер в областта на електромобилността в Европа, винаги е разработвала иновативни автомобили. Чрез стратегическия план „Renaulution“ Renault предприема амбициозна трансформация, генерираща стойност, преминавайки към по-конкурентна, балансирана и електрифицирана гама. Амбицията на марката е да олицетворява модерността и иновациите в технологиите, енергетиката и услугите за мобилност в автомобилната индустрия и извън нея.


контакти

Стефания Василева
ПР Мениджър
Стефания Василева