Когато започна празненствата по повод 50-годишнината на Renault 5, един от най-емблематичните модели на марката, през януари 2022 г. Renault обеща „поп година, пълна с изненади“. След участието си в Rallye Monte-Carlo Historique, изложението Rétromobile, Le Mans Classic и други празнични събития и след представянето на електрическия демонстрационен автомобил Renault 5 Diamant, марката организира световната премиера на R5 TURBO 3E на конкурса Chantilly Arts & Elegance 2022, който ще се проведе на 25 септември.
Приносът на този изцяло електрически демонстрационен автомобил към честванията на 50-ата годишнина на Renault 5 е актуален прочит на най-известните спортни версии: Renault 5 Turbo и Turbo 2. Логично е кръстен R5 TURBO 3E ( „3“, защото следва Turbo 2, и „E“ за електрически).
Renault 5 TURBO 3E съчетава ултратехнологичен дизайн и темперамент с многобройни препратки към света на автомобилните състезания и видеоигрите. Тази комбинация тласка автомобила към модерността и технологиите и е на границата между реалното и виртуалното пространство. Този електрически „дрифтър“ демонстрира, че електрическите коли могат да бъдат и забавни с невероятна производителност!
Жил Видал, вицепрезидент, дизайн Renault
R5 TURBO 3E е още един пример, заедно с Renault 5 Prototype, за „електрическото прераждане“ на водещ модел на марката. Renault електрифицира своята история, за да подготви по-добре своето изцяло електрическо бъдеще в Европа през 2030 г.
Тази нова интерпретация на Renault 5 Turbo 2 е темпераментна и представянето й е на върха в своя клас. Моделът ще привлече погледите на конкурса за елегантност в Шантили и ще пасне идеално на етоса на това събитие, комбинация от „автомобил на бъдещето и модата“.
По време на парада моделът и шофьорът, придружаващи R5 TURBO 3E, ще носят невиждани досега костюми, създадени от La Fameuse, моден дизайнер, който си е изградил име, превръщайки съществуващи дрехи в единствени по рода си едновременно спортни и класни облекла. Тези костюми използват ретро знаците и цветовете на Renault, включващи стари лога и брандирани тениски, съчетани с днешния стил. Те са проектирани като противоположности и двойници: бяло за жената и черно за мъжа, с противоположния цвят на лентите на ръцете и краката; с X-образни вложки на краката на жената и диамантени вложки на краката на мъжа. Тъканта е подплатена, за да подхожда на вселената на спортното облекло и е комбинирана с отпечатан монограм на Renault.
ВИСОКА ПРОИЗВОДИТЕЛНОСТ, ПРЕДНАЗНАЧЕНА ЗА ДРИФТ
R5 TURBO 3E е проектиран за производителност и писти, истински дрифтър, изцяло електрически и със задвижване на задните колела. Подобно на своя емблематичен предшественик, той е двуместен. Вече обаче задвижването се помещава отзад – два електрически мотора, всеки от които задвижва едно от колелата, а батериите са в средата под пода.
R5 TURBO 3E е изграден върху тръбно шаси, защитено от плоска основа и ролбари, одобрени от Международната автомобилна асоциация (ФИА). Моторът има обща мощност от 280 квт (380 к.с.) и моментално достъпен въртящ момент от 700 Nm.
Това ново поколение R5 Turbo 2 може от място да измине 100 м само за 3,5 секунди (3,9 секунди в режим Drift) и да достигне максимална скорост от 200 км/ч. Батерията от 42 кВч има достатъчно капацитет за няколко обиколки или вълнуваща гимкана. Моделът има ъгъл на завиване от над 50° за по-лесно избягване на препятствията.
За лесен запис на представянето R5 TURBO 3E разполага с 10 или повече монтажни скоби за камери отвътре и отвън – например в слотовете за фаровете и за страничните огледала, идеални за получаване на най-добрите кадри.
ИЗОБИЛЕНИЕ, ЗАБАВЛЕНИЕ И ЕМБЛЕМАТИЧНИ ПРЕПРАТКИ
„Произведение на изкуството с преувеличени линии, вдъхновено от вселената на видеоигрите, с намеци за Renault 5 и Renault 5 Turbo както отвътре, така и отвън.“ Това е заданието, дадено на екипите, работещи със Сандип Бхамбра, главен дизайнер концептуални автомобили Renault, за демонстрационния автомобил R5 TURBO 3E.
И резултатът е грандиозен! Предният капак, вратите и кокпитът са със същата форма като предшествениците, но този път каросерията е от въглеродни влакна. С други думи R5 TURBO 3E безпогрешно е част от семейството. Моделът представя нов свеж прочит на емблематичните въздухозаборници на Turbo 2 на задните калници. Той е широк 2,02 м (с 25 см повече от предшественика си), дълъг е 4 м и висок 1,32 м. Най-впечатляващата му характеристика е огромният заден спойлер, който приковава автомобила към земята дори и при най-дивите дрифтове.
Големите въздухозаборници на предната броня на R5 TURBO 3E охлаждат двигателя и добавят притискаща сила. Трите вертикални секции мигновено напомнят на бронята на Renault 5 Turbo 2. Квадратните фарове за мъгла приличат много на тези „навремето“ – но сега са четири и всеки съдържа 16 LED диода.
Розови, сини и жълти LED ленти отпред и отзад мигат при дрифт и добавят атмосфера от видеоигрите през 80-те и 90-те години. Ретро видеоигрите са вдъхновение и за камуфлажните стикери в екстериора. Прозорците от плексиглас са розови, а стикерът с надпис „La vie en rose“ на задния ляв прозорец добавя симпатичен акцент към вселената на този демонстрационен автомобил.
Намеците за история в дизайна на R5 TURBO 3E са противоположни на носталгията. Напротив, чрез тяхното съвременно и игриво отношение, те тласкат демонстрационния автомобил към модерността. Например, въздушният отвор върху предния капак – още едно намигване към Renault 5 Turbo 2 – включва и отвора за куплунга за зареждане на батерията. А прозрачните части на каросерията – особено тези над стоповете – осигуряват прозорци, от които да се любувате на електрическия механизъм на автомобила.
ПОП И ГЕЙМЪРСКО НАСТРОЕНИЕ
В интериора на R5 TURBO 3E настроението е съвременно и весела комбинация на отличителни препратки към моторните спортове, видеоигрите и, разбира се, Renault 5 и Renault 5 Turbo 2 – икони за времето си.
Състезателните седалки от въглеродни влакна, предпазните колани и воланът са резултат от екипната работа със Sabelt[1]. Внушителният изправен лост на ръчната спирачка, класически белег на дрифт автомобил, в средата на централната конзола е в изключителен „поп“ жълт цвят. Същият жълт цвят се преплита с розово, за да добави блясък към сивия и черен тартан върху седалките и таблото. Тартанът от своя страна създава визуален ефект, вдъхновен от логото на Renault. Върху волана е поставена светещо лого. Всички тези цветни щрихи контрастират с черния корков под и облицованите в алкантара горна част на арматурното табло и панели на вратите.
В модерен обрат една от незабавно разпознаваемите характеристики на Renault 5 Turbo 2 - 10-те аналогови циферблата, обърнати към водача, е заменена от 10 цифрови екрана на таблото на R5 TURBO 3E. Те работят като джаджи, приличат много на Pixel Art[2] и Glitch Art[3] и сякаш са изскочили от вселената на ретро игрите. Запалването на автомобила става от бутона „Безплатна игра“ на централната конзола. В същия дух различните режими на шофиране са преименувани на „Turbo“ (за дрифт), „Track invader“ (за игра), „Donut“ (за завъртания на 360°) и други.
Последният щрих, който показва, че R5 TURBO 3E не се взема прекалено на сериозно, е плюшено мече, наречено Drifty. То е там, за да успокои и утеши пътниците, изплашени от мускулите на автомобила.
ИСТИНСКИ ОБЕКТ В ДИГИТАЛНИЯ СВЯТ
Демонстрационният автомобил R5 TURBO 3E е белег на времето си. Неговият дигитален двойник ще оживее във вселената на виртуалните игри в Web3, децентрализирания Интернет, където онлайн платформите и услугите използват модел, базиран на блокчейн. Моделът ще бъде представен и чрез NFT колекция и на закупилите си тези цифрови активи, ще бъдат предложени изключителни предимства и награди.
След конкурса за елегантност в Шантили, R5 TURBO 3E ще бъде изложен на щанда на Renault на Автомобилен салон Париж от 17 до 23 октомври. Повече подробности за символиката на този демонстрационен автомобил ще бъдат предоставени на събитието.
ТЕХНИЧЕСКИ СПЕЦИФИКАЦИИ
Дължина: 4,006 м (вкл. задния спойлер)
Широчина: 2,02 м
Височина: 1,32 м
Междуосие: 2,54 м
Преден надвес: 625 мм
Заден надвес: 740 мм
Шаси: тръбно (с плоска основа и ролбари, одобрени от ФИА)
Тегло: 980 кг (+ 520 кг батерии)
Предни гуми: 225 x 35 R19
Задни гуми: 325 x 25 R20
Задвижване: изцяло електрическо
Мощност: 280 квт (380 к.с.)
Въртящ момент: 700 Nm
Батерия: 42 кВч литиено-йонна
Пълен заряд: за 2 часа с 380V/32A зарядно устройство
Макс. скорост: 200 км/ч
От 0 до 100 км/ч: 3,5 сек (3,9 сек в режим Drift)
[1] Европейски лидер в разработката и производството, активен в три области: състезания (предпазни колани, седалки, огнеупорни облекла), серийни автомобили (седалки за шосейни спортни автомобили) и специални приложения (колани, предпазни системи, хардуер).
[2] Дигитална композиция, използваща изображения с ниска разделителна способност и ограничена палитра от цветове.
[3] Използването на аналогови или цифрови бъгове (например промяна на цифров код или данни или физическо манипулиране на електронни устройства) за естетически цели.
Renault, историческа марка за мобилност и пионер в областта на електромобилността в Европа, винаги е разработвала иновативни автомобили. Чрез стратегическия план „Renaulution“ Renault предприема амбициозна трансформация, генерираща стойност, преминавайки към по-конкурентна, балансирана и електрифицирана гама. Амбицията на марката е да олицетворява модерността и иновациите в технологиите, енергетиката и услугите за мобилност в автомобилната индустрия и извън нея.